Beschrijving

In Romaans Maastricht in beeld – De weg naar het paradijs staat de romaanse bouwsculptuur van Maastricht centraal, in het bijzonder de kapitelen in de galerijen van de Sint-Servaaskerk en in de kooromgang van de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Het boek maakt duidelijk dat juist deze plekken voor gewone bezoekers moeilijk zichtbaar zijn en dat dat eigenlijk altijd zo geweest is: de sculptuur zit letterlijk “hoog en ver weg”. Door middel van tekst en foto’s brengt de auteur deze verborgen wereld naar beneden, zodat je als lezer toch kunt zien wat daar ooit voor ogen van geestelijken en pelgrims is uitgehakt. Het boek combineert kunsthistorische uitleg met historische context. De romaanse kapitelen worden geplaatst in de tijd van hun ontstaan, de twaalfde eeuw, en vergeleken met andere Maaslandse en internationale voorbeelden. Aan bod komen onder meer de stijlkenmerken, de technische uitvoering en de iconografie: bijbelse scènes, monsters, dieren en symbolische motieven worden verklaard en verbonden met de theologie en beeldtaal van de middeleeuwen. De foto’s ondersteunen de beschrijving en laten details zien die je met het blote oog in de kerk nauwelijks zou opmerken. Tegelijk is het boek ook een ode aan Maastricht als romaanse stad. Door de sculptuur van de twee grote kerken zo nauwkeurig in beeld en woord te ontleden, laat het zien hoe rijk en verfijnd het middeleeuwse kunstleven hier was, en hoe nauw geloof, stadsgeschiedenis en beeldhouwkunst met elkaar verweven zijn. De weg naar het paradijs wil de lezer niet alleen informeren, maar ook leren kijken: wie na dit boek de kerken weer bezoekt, ziet in kapitelen, figuren en ornamenten geen vage versiering meer, maar een verhalend steenarchief over geloof, verbeelding en stad.