Beschrijving
Boek
Leerlingen van nu groeien op in een kennissamenleving, die razendsnel verandert onder invloed van technologie en de toename van visuele en online informatie. Deze toekomst vraagt van leerlingen een stevige kennisbasis, bijvoorbeeld op het gebied van taal en rekenen. Maar ze vraagt ook andere, meer generieke vaardigheden, de ‘21e eeuwse vaardigheden’. Denk daarbij aan samenwerken, sociale vaardigheden, hogere-orde-denkvaardigheden, visueel interpretatievermogen en probleemoplossend vermogen.
DenkBeelden is een zeer praktijkgerichte aanpak die jou -als leraar- uitstekend toerust om leerlingen voor te bereiden op de samenleving van de toekomst. De basis van DenkBeelden bestaat uit de tien visuele leermodellen. Deze modellen ontwikkelen bij leerlingen een achttal effectieve denkstrategieën. Het werken met DenkBeelden helpt jou als leraar om bij de leerlingen hun denkproces op gang te brengen, de denkstappen worden letterlijk zichtbaar.
DenkBeelden is cross-curriculair, sluit aan bij elke methode en elk onderwijsconcept.
Het praktijkboek DenkBeelden biedt je de mogelijkheid om zelf aan de slag te kunnen met DenkBeelden. Het boek is, met name door de vele praktijkvoorbeelden en lesideeën, vooral gericht op het primair onderwijs. Aan de hand van vele implementatieschema’s en tips kun je stap voor stap visuele leerstrategieën inzetten in je eigen onderwijspraktijk.
Kleurenposters
Bent u op zoek naar een praktijkgerichte didactische aanpak die uw onderwijs in balans brengt met de visuele-georiënteerde 21e eeuw? Dan is DenkBeelden misschien ook voor uw groep of school een nieuwe en verrassende didactische werkwijze die uitstekend aansluit op eigentijds leren, de vaardigheden van de 21e eeuw en technologie.
DenkBeelden bestaat uit tien visuele modellen – zoals een mindmap – waarmee denkprocessen bij leerlingen gemakkelijk op gang komen. De trainingen en het praktijkboek worden ondersteund door deze kleurenposters voor in de klas. Door deze posters blijven de tien visuele modellen en denkprocessen continu in beeld in het onderwijsleerproces.
Doel
Deze posters zijn bestemd om voor langere tijd in het klaslokaal op te hangen. Hiermee worden alle tien visuele modellen van DenkBeelden voor de leerlingen en de leraar zichtbaar en herkenbaar. Behalve een schematische weergave van het visuele leermodel bevat elke kaart een aanduiding van het bijpassende denkproces en startvraag.
Voor wie? Voor allen die in de onderwijspraktijk die al werken of willen gaan werken met DenkBeelden, zowel in het primair onderwijs als voortgezet onderwijs.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.